10 Stadium Bolasepak Terbesar Dunia

Labels: , ,

Tak lama lagi, Kelantan bakal membina satu lagi stadium baru berkapasiti 40'000 tempat duduk sempena kejayaan demi kejayaan The Red Warriors kebelakangan ini.
Jadi skang jom tgk top 10 stadium bolasepak plg besar di dunia.

1. Stadium Rungrado May Day


- Berkapasiti 150'00 terletak di bandar Pyongyang, Korea Selatan. Tuan rumah untuk stadium ini ialah pasukan kebangsaan Korea Selatan.

2. Stadium Salt Lake

- Terletak di Kolkata, India dengan kapasiti mampu memuatkan 120'00 orang penyokong. Tuan rumah kepada pasukan kebangsaan India, Kelab Kingfisher East Bengal, Kelab Sukan Mohammedan & Kelab Mohun Bagan.

3. Estadio Azteca

- Dengan kapasiti sebanyak 105'064, stadium ini terletak di Mexico City, Mexico. Stadium ini menjadi tuan rumah kepada Pasukan Kebangsaan Mexico dan Club America.


4. Stadium Azadi

-Terletak di Tehran,Iran. Stadium ini mampu menampung kapasiti sebanyak 100'00 penyokong. Menjadi tuan rumah kepada pasukan kebangsaan Iran, Esteghlal FC dan Persepolis FC.


5. Stadium Nou Camp

- Tuan rumah untuk pasukan terkenal Barcelona FC terletak di Barcelona, Sepanyol ini mampu menampung seramai 99'354 orang penyokong.

6. Stadium FNB

- Dengan kapasiti sebanyak 94'700, stadium yang terletak di bandar Johanesburg, Afrika Selatan ini menjadi lokasi tuan rumah kepada pasukan kebangsaan Afrika Selatan.

7. Stadium Wembley

- Salah satu stadium yang dikenali ramai ini terletak di London, England boleh memuatkan seramai 90'000 orang penyokong. Menjadi tuan rumah kepada pasukan kebangsaan England.

8. Stadium Gelora Bung Karno

- Stadium yang meninggalkan kenangan manis apabila pasukan kebangsaan kita memenangi Piala AFF Suzuki 2010 ini mampu memuatkan seramai 88'306 penyokong. Terletak di Jakarta, Indonesia dan menjadi lokasi tuan rumah untuk pasukan kebangsaan Indonesia dan Persija Jakarta.

9. Stadium Nasional Bukit Jalil

- Stadium kebanggan negara kita ini terletak di Kuala Lumpur, Malaysia dan mempunyai tempat duduk sebanyak 87'411. Menjadi lokasi tuan rumah untuk pasukan kebangsaan Malaysia.

10. Stadium Arab Borg El

- Mempunyai tempat duduk sebanyak 86'00, stadium ini menjadi tuan rumah kepada pasukan kebangsaan Mesir. Lokasi stadium ini ialah di Alexandria, Mesir.

Ini pula adalah lakaran stadium baru TRW akan datang. Kredit gambar budakbotak .

0 comments:

Post a Comment